BTW en buitenland? Hoe zat het ook al weer?

Als u als ondernemer goederen levert of diensten verricht, krijgt u te maken met BTW-verplichtingen. Maar hoe gaat dat bij internationale transacties? Onze adviseurs verschaffen daarover duidelijkheid, zodat u zich kunt richten op het ondernemen!

BTW verplichtingen
Levert u over de grens of verricht u diensten aan afnemers buiten Nederland, dan zult u zich moeten verdiepen in de mogelijke BTW-verplichtingen in andere landen.

Waar en door wie is BTW verschuldigd?
Om te bepalen waar (in Nederland of in het buitenland) BTW verschuldigd is, is het essentieel om eerst vast te stellen waar de prestatie wordt verricht. Is dit in het buitenland, dan heeft u te maken met BTW-verplichtingen in het buitenland.
Let op! De plaats waar u zich bevindt op het moment dat u een prestatie verricht, is lang niet altijd de plaats waar voor de BTW de prestatie verricht wordt.

Van belang is om onderscheid te maken tussen de levering van goederen en het verrichten van diensten.
Voor beide categorieën gelden namelijk andere regels.

Levering van goederen
Levering van goederen aan een ondernemer in de EU
Bij levering van goederen aan een ondernemer in de EU zal over het algemeen sprake zijn van een intracommunautaire levering (ICL) tegen het 0% BTW-tarief. Voorwaarde is dat de goederen vanuit Nederland naar een ander EU-land worden vervoerd en dat u over het BTW-identificatienummer (BTW-IDnr) beschikt van de in dat EU-land gevestigde ondernemer.

U berekent 0% BTW maar geeft deze levering wel aan (tegen 0% BTW) in uw BTW-aangifte en in uw opgaaf intracommunautaire prestaties. Uw buitenlandse afnemer verricht in het andere EU-land een intracommunautaire verwerving (ICV) en draagt daar de BTW af tegen het daar geldende BTW- tarief (maar kan over het algemeen deze BTW in zijn aangifte ook weer in aftrek brengen).

Levering van goederen aan particulieren in de EU vanaf 1 juli 2021
Vanaf 1 juli 2021 geldt een nieuwe EU-BTW-richtlijn voor e-commerce en zijn er nieuwe regels voor de BTW op afstands-verkopen aan consumenten en onder-nemers die niet BTW-plichtig zijn en die in andere lidstaten van de EU wonen.

Er geldt één uniform drempelbedrag van € 10.000 voor de levering van goederen aan consumenten in de EU buiten Nederland. Dit drempelbedrag geldt voor alle verkopen aan consumenten in de EU buiten Nederland, dus inclusief de verkoop van digitale diensten.
Blijft de ondernemer onder het drempelbedrag, dan berekent hij het Nederlandse BTW-tarief en doet hij hier aangifte. Het transport moet dan wel in Nederland beginnen.

Let op!

Als de drempel van € 10.000 in enig jaar wordt overschreden, moet direct worden gestart met de berekening van buitenlandse BTW en mag de drempel van € 10.000 niet langer worden gebruikt, ook niet in het volgende kalenderjaar!

Het nieuwe drempelbedrag van € 10.000 geldt niet per lidstaat, maar voor alle lidstaten tezamen. Alleen als het totaal van alle afstandsverkopen aan consumenten in alle andere lidstaten niet meer dan € 10.000 bedraagt, is de uitzondering van toepassing.

Het is ondernemers toegestaan te kiezen voor BTW-heffing in het buitenland en dus geen gebruik te maken van het drempelbedrag van € 10.000. Deze keuze moet de ondernemer op tijd melden bij de Belastingdienst. De keuze gaat namelijk pas in op de eerste dag van het op de melding volgende kalender-kwartaal.

Wil de ondernemer de keuze in laten gaan met ingang van de datum van de eerste digitale dienst of afstandsverkoop, dan moet de melding uiterlijk de 10e van de daaropvolgende maand bij de Belastingdienst binnen zijn. Keuze voor BTW-heffing in het buitenland kan voordelig zijn als het BTW-tarief op de prestaties lager ligt dan in Nederland en met de klant een prijs inclusief BTW is afgesproken. Ook kan via de buitenlandse BTW-aangifte de buitenlandse voorbelasting van dat land worden teruggevraagd. Uiteraard brengt het wel extra administratieve lasten met zich mee.

Eénloketsysteem
Komen de afstandsverkopen boven het drempelbedrag uit of is vrijwillig gekozen om het drempelbedrag niet toe te passen, dan berekent de ondernemer de btw van het land waar de goederen heengaan. De ondernemer moet de btw daar ook afdragen en er aangifte doen. Hij kan echter ook kiezen voor een eenvoudig éénloketsysteem.

In dit éénloketsysteem kan de ondernemer de in andere EU-landen verschuldigde btw aangeven en afdragen bij de Nederlandse Belastingdienst. Hij moet zijn bedrijf dan aanmelden voor de 'Unieregeling' binnen het éénloketsysteem van de Belastingdienst. Zij zorgen dan dat de verschuldigde btw aan de diverse EU-landen wordt doorbetaald.
Via het éénloketsysteem kan geen voorbelasting worden teruggevraagd. Als er buitenlandse btw in rekening is gebracht, moet die worden teruggevraagd via een teruggaafverzoek buitenlandse btw. Het rechtstreeks terugvragen van buitenlandse btw kan wel als ervoor wordt gekozen om in het buitenland btw-aangifte te doen.

Sinds 18 mei 2021 is het ook mogelijk niet-EU-ondernemers aan te melden. Hiervoor is een tussenpersoon verplicht. Die moet gevestigd zijn in het land waar de niet-EU-ondernemer zich wil aanmelden.

MOSS is OSS
Leveranciers van digitale e-commerce-diensten kunnen voor consumenten binnen de EU vanaf 1 juli 2021 gebruikmaken van een éénloketsysteem, het zogenaamde OSS-systeem. Er geldt dat dit gebruikt kan worden wanneer
e-commercediensten en afstands-verkopen samen een omvang hebben van meer dan € 10.000 of wanneer vrijwillig is gekozen om het drempelbedrag niet toe te passen.

Levering van goederen buiten de EU
Bij levering van goederen aan een ondernemer of een particulier buiten de EU, is sprake van export als de goederen naar het land buiten de EU worden vervoerd. Over export bent u 0% BTW verschuldigd. Voorwaarde hiervoor is wel dat u kunt aantonen dat de goederen de EU hebben verlaten. U berekent 0% BTW, maar geeft deze export wel aan (tegen 0% BTW) in uw BTW-aangifte.

Overige leveringen
Hiervoor zijn de hoofdregels voor de levering van goederen beschreven. Er zijn echter situaties denkbaar waarbij de regels anders uitwerken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de levering van nieuwe of bijna nieuwe vervoermiddelen of aan ABC-leveringen. ABC-leveringen zijn leveringen waarbij de goederen door A aan B en vervolgens door B aan C worden verkocht. De goederen worden echter rechtstreeks door A aan C geleverd. Voor deze situaties gelden andere regels.

Verrichten van diensten

Diensten aan een ondernemer in de EU
Volgens de hoofdregel is de dienst aan een ondernemer uit een ander EU-land belast in het land van uw afnemer. U berekent dan geen Nederlandse BTW maar ook geen buitenlandse BTW. U verlegt de BTW namelijk naar uw afnemer en uw afnemer geeft de BTW aan in zijn eigen land (tegen het daar geldende BTW-tarief). U geeft de dienst wel aan in uw eigen BTW-aangifte en uw opgaaf intracommunautaire prestaties.

Let op!

Op deze hoofdregel gelden uitzonderingen. Bijvoorbeeld als de dienst betrekking heeft op onroerende zaken, het verlenen van toegang tot bepaalde evenementen, verhuur van een vervoermiddel voor korte periode, personenvervoer
Diensten aan een ondernemer buiten de EU
Deze diensten zijn over het algemeen belast in het land van uw afnemer buiten de EU. In de Nederlands aangifte geeft u hiervan niets aan.

Diensten aan een particulier
Volgens de hoofdregel is de dienst aan een particulier in het buitenland belast in Nederland. U berekent hierover Nederlandse BTW. Ook hier zijn echter vele uitzonderingen mogelijk. Ook voor digitale diensten gelden andere regels. Hetzelfde geldt voor bepaalde diensten, zoals reclamediensten of adviesdiensten die u verricht aan een particulier buiten de EU. Deze diensten zijn over het algemeen belast in het land waar uw particuliere afnemer gevestigd is.

Teruggaaf van in EU betaalde BTW
Als u in 2021 als ondernemer ergens in de EU goederen en diensten heeft gekocht, kunt u de BTW via de Nederlandse Belastingdienst terugvragen. U moet aan speciale formaliteiten voldoen en uw BTW vóór 1 oktober 2022 terugvragen. Te laat teruggevraagde BTW bent u kwijt.

Inloggegevens
Het terugvragen van BTW geschiedt digitaal. Hiervoor zijn inloggegevens benodigd. Deze kunt u aanvragen bij de Belastingtelefoon. Vraagt uw adviseur de BTW voor u terug, dan heeft u allebei inloggegevens nodig. Heeft u in een voorgaand jaar al BTW teruggevraagd uit een EU-land, dan heeft u al inloggegevens gehad en dient u die te gebruiken.

Indienen verzoek tot teruggave
Als u met uw gegevens bent ingelogd, kunt u een verzoek tot teruggave van betaalde BTW indienen. Dit moet u per EU-land specificeren. Van de aangeschafte goederen en diensten moet u onder meer de factuurdatum en -nummer invullen.

Let op!

Uw verzoek om teruggave moet per land minstens € 50 aan BTW betreffen en moet u vóór 1 oktober 2022 indienen.

Tot slot
De BTW-wetgeving is niet eenvoudig. Er gelden hoofdregels, maar het zijn met name de uitzonderingen hierop die het ingewikkeld maken.

Klik hier voor onze kennisfolder

Tip:

Overleg altijd met onze adviseurs over de BTW-regels die in uw specifieke situatie van toepassing zijn.