• Accountenz, breda mmpb 2
  • kantoor accountenz, breda
  • Accountenz, breda bij de kerk
  • groepsfoto
  • kantoor accountenz, breda (2)

Wat te doen met de opgelopen belastingachterstand tijdens de Corona uitstelperiode?

Wat te doen met de opgelopen belastingachterstand tijdens de Corona uitstelperiode?

Van alle maatregelen die getroffen zijn door de overheid om ondernemingen te helpen tijdens de coronacrisis is verreweg het meeste gebruik gemaakt van het ruimhartig beleid van uitstel van betaling voor belastingschulden. De belastingschulden die ondernemers zo tijdelijk terzijde schuiven zijn inmiddels opgelopen tot een slordige € 13 miljard, schrijft staatssecretaris Vijlbrief van Financiën aan de Tweede Kamer.

Dit uitstelbeleid laat zich grofweg splitsen in twee soorten "corona-uitstel": uitstel voor maximaal drie maanden (kort) en uitstel voor langer dan drie maanden. De meeste ondernemers die door de Corona in de (liquiditeits)problemen zijn of dreigde te komen, hebben inmiddels gebruik gemaakt van de korte uitstelvariant. En omdat dit inmiddels in veruit de meeste gevallen langer dan 3 maanden geleden is, dit uitstel inmiddels dus ook meestal al verlopen. De keuze was toen betalen of aanvullend uitstel aanvragen. "Maar als ik dat aanvullend uitstel aangevraagd heb, of nog aanvraag voor de deadline van 1 oktober as., wat gebeurt er dan daarna, als dat uitstel ook afloopt ?", is een veel gestelde vraag. Hierbij ons antwoord:

Uitstel belastingbetaling vóór 1 oktober verlengen
Vijlbrief wil dat de betalingsachterstanden van ondernemers niet verder oplopen dan noodzakelijk. Daarom komt er geen verlenging van de regeling. Dit houdt in dat ondernemers alleen nog tot 1 oktober 2020 uitstel van betaling kunnen aanvragen. Dat uitstel loopt tot uiterlijk het eind van het jaar.

Vanaf 1 januari 2021 alle "nieuwe" belastingenschulden weer betalen!
Na afloop van het uitstel start de Belastingdienst weer 'ouderwets' met invorderen. Dat kan dus vanaf 1 januari 2021 zijn, maar ook al eerder als het uitstel van de ondernemer nog dit jaar afloopt. In dat laatste geval kan het dus raadzaam zijn om het uitstel nog vóór 1 oktober te verlengen.

Ondernemers moeten dus vanaf 2021 weer tijdig hun nieuwe belastingschulden betalen. Bijvoorbeeld de BTW over het 4e kwartaal van 2020 of de loonheffingen over december 2020. De Belastingdienst adviseert ondernemers die tegen die tijd nog te krap bij kas zitten om regulier uitstel van betaling aan te vragen of om een betalingsregeling af te spreken.

Wat te doen met de opgelopen belastingachterstand tijdens de uitstelperiode?
Voor de opgebouwde schulden in de uitstelperiode is er een 'ruimhartige' terugbetalingsregeling, stelt Vijlbrief in zijn brief aan de Tweede Kamer.
Ondernemers kunnen er 2 jaar over doen, tot 1 januari 2023. Ze betalen dan hun schuld in gelijke maandelijkse delen af, maar meer mag natuurlijk. Lukt het niet in 2 jaar, dan kunnen ondernemers nog contact opnemen met de Belastingdienst voor maatwerk. Ondernemers krijgen in december een brief van de Belastingdienst met details over hun betalingsregeling, en in maart 2021 nog een brief met de actuele schuldstand.
Naast de ruime termijn blijven ook de rentes relatief gunstig. Zo is er de invorderingsrente, die de fiscus rekent als belastingplichtigen te laat zijn met hun betaling. Die is nu al tijdelijk op 0,01% gezet, en dat blijft ook in 2021 zo. Ook is er enige coulance met de belastingrente (rente die wordt opgelegd bij de aanslag). De belastingrente staat momenteel ook op 0,01%, maar die gaat vanaf 1 oktober 2020 weer terug naar het oorspronkelijke niveau van 4%. Dat percentage gaat voorlopig ook gelden voor de VPB, terwijl dat normaal 8% is.

Verlengd uitstel aanvragen tot 1 oktober !!, Hoe doe ik dat?
Bent u na het verstrijken van de 3 maanden termijn van de eerste bijzondere " corona-uitstel" nog steeds niet in staat om de achterstallige belastingschulden te voldoen? En is de oorzaak hiervan hoofdzakelijk de coronacrisis? Dan kunt een verzoek doen om het bijzonder uitstel van betaling te verlengen.

Aan uitstel langer dan drie maanden worden meer eisen gesteld dan aan het korte uitstel van drie maanden. Deze voorwaarden zijn:
• De bestaande betalingsproblemen maken langer uitstel noodzakelijk.
• Deze betalingsproblemen zijn hoofdzakelijk door de coronacrisis ontstaan.
• Er is wel telkens regulier aangifte gedaan.
• Het uitstel geldt alleen voor de specifieke belastingschulden waarvoor corona-uitstel mogelijk is.
• Als de totale belastingschuld ten tijde van het eerste (!) verzoek om bijzonder uitstel € 20.000 of meer bedraagt is een verklaring van een derde-deskundige vereist.
• Tevens moet u verklaren geen dividenden en bonussen te zullen uitkeren, of eigen aandelen te zullen inkopen.
Omvang totale belastingschuld

Meer of minder dan 20.000 euro
Als de totale belastingschuld op het moment van de eerste aanvraag voor bijzonder uitstel minder dan €20.000-, bedroeg, hoeft er geen speciale verklaring bij het verzoek te worden gevoegd. Wel zult u aannemelijk moeten maken dat u aan de overige voorwaarden voldoet, namelijk dat uw betalingsproblemen er (nog steeds) zijn en dat ze hoofdzakelijk door de coronacrisis zijn veroorzaakt. Het begrip 'hoofdzakelijk' wordt doorgaans ingevuld als zijnde '70% of meer'. Het is dus niet zo dat uw problemen alléén door de coronacrisis mogen komen, maar andere redenen mogen dus alleen bijkomstig zijn.

Meer dan 20.000 euro: derde-deskundige verklaring
Is de totale belastingschuld op het moment van de eerste aanvraag voor bijzonder uitstel meer dan €20.000-, dan moet een derde deskundige een verklaring verstrekken.
De deskundige moet aannemelijk maken dat er betalingsproblemen zijn op het moment waarop om uitstel wordt gevraagd, of kort daarna. Uit de verklaring moet blijken dat de financiële problemen hoofdzakelijk zijn ontstaan door de coronacrisis. Daarnaast bevat de verklaring een zogenoemde liquiditeitsprognose. Deze moet volgens de derde-deskundige aannemelijk zijn. De prognose moet worden gemaakt aan de hand van feiten en omstandigheden die bekend zijn op het moment dat om uitstel van betaling wordt gevraagd. De deskundige licht toe welke gegevens de ondernemer heeft verstrekt voor de verklaring.
De liquiditeitsprognose zal naar verwachting het meest lastige zijn om aan te leveren. Het zal immers niet altijd meevallen om een plausibele liquiditeitsprognose op te stellen als nog niet duidelijk is wat de exacte gevolgen zijn van de Coronacrisis op uw resultaten. De prognose mag echter worden opgesteld aan de hand van de feiten en omstandigheden die op het moment van het indienen van het verzoek om uitstel van betaling bekend zijn. Enige inschatting zal daarbij altijd onvermijdelijk zijn.

Let op !! De verklaring van de derde-deskundige en de liquiditeitsprognose moet u met het verzoek om uitstel meezenden.

Verboden handelingen tijdens uitstelperiode
Bij een verzoek om bijzonder uitstel dient u te verklaren dat u er alles aan doet om liquiditeitspositie te behouden of te versterken. Dit betekent dat uw onderneming geen eigen aandelen inkoopt, geen dividenden uitkeert, en dat aan bestuur en directie geen bonussen, winstuitdelingen of andere betalingen die kenmerken van bonussen hebben worden uitgekeerd over het jaar 2020. Deze verklaring geldt voor de periode vanaf het insturen van het verzoek voor verlenging van bijzonder uitstel tot en met de datum van de vergadering waarin de jaarrekening wordt vastgesteld in 2021. Uitbetalingen waartoe in 2019 al formeel was besloten, zijn uitgesloten van deze verklaring.
Het verzoek voor verlenging bijzonder uitstel geldt voor alle aanslagen en belastingen waarvoor u eerder uitstel van betaling hebt aangevraagd.
De eerste twee vereisten zullen naar verwachting weinig discussie opleveren. De laatste eis zal het meest lastige zijn om in te vullen. Het zal immers niet altijd meevallen om een plausibele liquiditeitsprognose op te stellen als nog niet duidelijk is wanneer de ondernemer zijn bedrijf weer goed kan opstarten.
De prognose mag echter worden opgesteld aan de hand van de feiten en omstandigheden die op het moment van het indienen van het verzoek om uitstel van betaling bekend zijn. Enige inschatting zal daarbij altijd onvermijdelijk zijn.

Wie komt in aanmerking als derde-deskundige?
Het kabinet heeft nogmaals expliciet aangegeven dat de verklaring van de derde geen assuranceverklaring hoeft te zijn. De verklaring hoeft dus niet door een accountant te worden opgesteld. Er worden ook geen verdere formele eisen aan de derde-deskundige gesteld, zolang het maar een derde betreft (dus geen eigen werknemers van de onderneming).
Uit eerdere berichtgeving van de overheid blijkt dat het bijvoorbeeld kan gaan om een externe consultant, een externe financier, een brancheorganisatie of de (huis)accountant. Wel is het vanzelfsprekend aan de ontvanger om te beoordelen of de verklaring van voldoende kwaliteit is. In voorkomende gevallen kan de ontvanger dus toch extra eisen stellen.

Zonder meer uitstel, of toch meer voorwaarden?
Het is niet zo dat er altijd automatisch uitstel wordt verleend. In de meeste gevallen zal dat wel het geval zijn, echter kan de ontvanger in bijzondere omstandigheden er toch toe besluiten om geen uitstel te verlenen of al verleend uitstel van betaling in te trekken. Dat doet zich bijvoorbeeld voor als de ontvanger vreest dat zijn verhaalsmogelijkheden in gevaar komen.
Daarnaast is het zo dat het verleende uitstel van betaling expliciet is bedoeld als een tijdelijke overbrugging. Verbeteren de omstandigheden, dan zal de ontvanger weer aflossingen gaan vragen. Daarbij heeft de overheid overigens wel aangegeven dat de ontvanger het uitstel niet zomaar zal intrekken: er zal eerst overlegd worden om een passende betalingsregeling te treffen.

Wilt u een betalingsregeling met de Belastingdienst treffen?
Bij regulier uitstel van betaling is het zo dat een onderneming in beginsel slechts uitstel krijgt voor 12 maanden, onder het verstrekken van zekerheid. De overheid heeft echter reeds aangegeven dat de ontvanger in deze bijzondere situatie ruimere betalingsregelingen mag afsluiten. U bent dus niet altijd gebonden aan een termijn van 12 maanden of aan het stellen van zekerheid. Dat zal echter uiteindelijk per geval verschillen. Wilt u een betalingsregeling met de Belastingdienst treffen? Neem dan contact met ons op.

Wilt u verlengd uitstel aanvragen?

Wij helpen u daar uiteraard graag mee. Neem contact op met uw relatiebeheerder als u wenst dat wij de aanvraag begeleiden en/of voor u verzorgen. Maar doe dit wel z.s.m. in verband met de naderede deadline van 1 oktober as.

Zelf online bijzonder uitstel van betaling aanvragen of verlengen
U kunt ook zelf online verlengd uitstel aanvragen. Dan kunt u met een online formulier op de site van de Belastingdienst. Hieronder leest u hoe het werkt.
U logt in met uw DigiD
Met DigiD kan iedere ondernemer snel, gemakkelijk en veilig inloggen. Is uw onderneming een rechtspersoon? Dan kan een bestuurder, werknemer, of een fiscaal dienstverlener, inloggen met zijn eigen DigiD. De DigiD waarmee u inlogt, slaat de Belastingdienst niet op. In het formulier vult u de gegevens in van het bedrijf, inclusief uw RSIN of BSN. Wanneer wij uw verzoek om bijzonder uitstel van betaling behandelen, gaan wij uit van die gegevens.
U vult het online formulier in
Nadat u bent ingelogd, opent u het online formulier 'Verzoek bijzonder uitstel van betaling' en vult het in. Eerst kiest u wat u wilt doen:
• het bijzonder uitstel van betaling verlengen
Als u kiest voor verlenging, geeft u aan hoe hoog uw belastingschuld was toen u voor de 1e keer bijzonder uitstel van betaling aanvroeg: lager of hoger dan € 20.000
U kunt bijlagen toevoegen

Als u een verlenging aanvraagt van het bijzonder uitstel van betaling, moet u bewijsstukken meesturen. Deze bewijsstukken uploadt u als pdf's en u voegt ze toe aan het online formulier. U kunt maximaal 20 bijlagen toevoegen.

Wat gebeurt er nadat de Belastingdienst het verzoek om verlenging heeft ontvangen?
Nadat zij het formulier hebben ontvangen, verwerken zij uw verzoek zo snel mogelijk. U mag de betaling van aanslagen voor deze belastingen uitstellen. Dit geldt ook voor alle nieuwe aanslagen voor de belastingen waarvoor u verlenging van bijzonder uitstel hebt aangevraagd. Wanneer u een bevestiging van de verlenging voor bijzonder uitstel krijgt, geldt dit tot u van de Belastongdienst een bericht krijgt dat het bijzonder uitstel wordt ingetrokken.

Voor alle genoemde belastingen geldt dit versoepelde uitstelbeleid in ieder geval tot 1 oktober 2020.

Ontvangstbevestiging
Nadat u uw verzoek online hebt ingestuurd, krijgt u een digitale ontvangstbevestiging. Hierop staan de naam en het RSIN van uw onderneming. U kunt deze ontvangstbevestiging afdrukken voor uw eigen administratie. U krijgt van de Belastingdienst ook nog een schriftelijke ontvangstbevestiging van uw verzoek toegestuurd. Graag ontvangen wij hiervan een afschrift voor ons dossier.

Uw verzoek indienen
Klik op de volgende link. Het formulier is vanaf 26 juni online: verlenging van bijzonder uitstel van betaling vragen met een online formulier.

 

Accountant inschakelen

Accountant inschakelen

U bespaart tijd, verhoogt uw omzet en voorkomt boetes. Uw boekhouding en jaarrekening uitbesteden aan een accountant is vaak voordeliger dan zelf doen en laten controleren.

Daarom kiest u ons

  • financiële én fiscale specialisten
  • veel specialismen onder één dak
  • unieke branchekennis
  • informeel en laagdrempelig
  • horizontaal toezicht (zekerheid)
  • online klantenportaal (makkelijk)
  • intensieve startersbegeleiding
  • scherpe tarieven

Vragen? Bel 0161 - 43 15 99

Fiscaal advies inwinnen

Fiscaal advies inwinnen

U betaalt zo min mogelijk belasting en loopt geen fiscale risico´s. Het inwinnen van fiscaal advies levert in 4 van de 5 situaties financiële voordelen op.