• kantoor accountenz, breda boven
  • kantoor accountenz, breda

Vier uw sinterklaasfeest fiscaal vriendelijk

Vier uw sinterklaasfeest fiscaal vriendelijk

Sinterklaas is weer in het land! Dit is voor veel werkgevers aanleiding om een leuk feest voor de werknemers, hun partners en kroost te organiseren. Hoe regelt u dit zo fiscaal vriendelijk mogelijk?

Waar is het feest?
Een belangrijke vraag hierbij is waar u het feest organiseert. Is dit bij u op de werkplek? Dan is dit fiscaal het voordeligst. De inhuur van sint en zijn pieten is dan namelijk belastingvrij, net zoals de versnaperingen zoals een stuk banketletter, koffie, thee en strooigoed dat zijn.

Ruim begrip
De 'werkplek' is overigens een ruim begrip en niet beperkt tot de plek waar daadwerkelijk gewerkt wordt. Zo behoren bijvoorbeeld ook uw kantine, uw magazijn en uw privéparkeerterrein tot de werkplek.

Buiten de deur
Organiseert u het sinterklaasfeest buiten de deur, bijvoorbeeld in een zalencentrum, dan is het feest fiscaal belast. De kosten per deelnemer moet u dan in beginsel tot het loon van de betreffende werknemers rekenen. Komen er dus bijvoorbeeld 25 werknemers met partner en in totaal 50 kinderen, dan wordt iedere werknemer voor zijn aandeel van de kosten belast. In dit voorbeeld dus 1/100 maal het aantal deelnemers.

Let op!
Een cadeautje voor de kids is niet vrijgesteld en moet u dus altijd tot het loon rekenen, ook als u het feest op de werkplek organiseert.

Werkkostenregeling
U wilt uw werknemers waarschijnlijk niet voor het feestje belasten. In dat geval kunt u de kosten het beste onderbrengen in de werkkostenregeling. Het feest inclusief cadeautje blijft voor de werknemers dan onbelast. U betaalt als werkgever alleen 80% belasting als u dit jaar met al uw vergoedingen en verstrekkingen boven de vrije ruimte uitkomt. De vrije ruimte bedraagt in 2022 1,7% van uw loonsom tot € 400.000 en 1,18% over het meerdere.

Fiscaal advies inwinnen

Fiscaal advies inwinnen

U betaalt zo min mogelijk belasting en loopt geen fiscale risico´s. Het inwinnen van fiscaal advies levert in 4 van de 5 situaties financiële voordelen op.

Daarom kiest u ons

  • financiële én fiscale specialisten
  • veel specialismen onder één dak
  • unieke branchekennis
  • informeel en laagdrempelig
  • horizontaal toezicht (zekerheid)
  • online klantenportaal (makkelijk)
  • intensieve startersbegeleiding
  • scherpe tarieven

Vragen? Bel 0161 - 43 15 99