• Accountenz, breda mmpb 2
  • kantoor accountenz, breda
  • Accountenz, breda bij de kerk
  • groepsfoto
  • kantoor accountenz, breda (2)

UPDATE CORONA-NIEUWS

UPDATE CORONA-NIEUWS

 

De diverse (nood)maatregelen i.v.m. de Corona-crisis volgen elkaar nog steeds in hoog tempo op. Veel zaken zijn nog onduidelijk, maar veel wordt inmiddels steeds concreter. Zeker in deze onzekere tijden willen wij u steunen waar wij dat kunnen. Eén van de manieren waarop wij dat zullen doen is door u op de hoogte te houden van relevante ontwikkelingen.

Er zullen nog meer updates volgen. Omdat de ontwikkelingen elkaar in hoog tempo opvolgen is het belangrijk steeds alle berichten op actualiteit te controleren. Op onze website vindt u steeds onze laatste berichten.

1. Kan ik aanvullend bijzonder Corona-uitstel van betaling aanvragen?
2. NOW 2.0 aanvragen? Dat kan vanaf 6 juli !
3. Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb vervangt TOGS-regeling
4. Eind augustus besluit over derde steunpakket
5. Het Coronakompas van accountenz, breda

1. Kan ik aanvullend bijzonder Corona-uitstel van betaling aanvragen
Van alle maatregelen die getroffen zijn door de overheid om ondernemingen te helpen tijdens de coronacrisis is verreweg het meeste gebruik gemaakt van het ruimhartig beleid van uitstel van betaling voor belastingschulden.
Dit uitstelbeleid laat zich grofweg splitsen in twee soorten "corona-uitstel": uitstel voor maximaal drie maanden (kort) en uitstel voor langer dan drie maanden. De meeste ondernemers die door de Corona in de (liquiditeits)problemen zijn of dreigde te komen, hebben inmiddels gebruik gemaakt van de korte uitstelvariant. Omdat deze termijn van uitstel inmiddels op zijn einde loopt, ontvangen wij inmiddels veel vragen over hoe nu te handelen. Ik zal (on)mogelijkheden nader toelichten.

Kort uitstel (voor drie maanden)
Als u een verzoek om bijzonder(corona) uitstel heeft gedaan na 12 maart 2020, dan heeft de Belastingdienst automatisch de invorderingsmaatregelen opgeschort voor drie maanden.
Dit geldt dan zowel voor de aanslag(en) waar u op dat moment uitstel voor heeft gevraagd, als de aanslagen die in die drie maanden nog extra zijn opgelegd. Het moet daarbij wel gaan om de belastingschulden die voor bijzonder uitstel in aanmerking komen. Dat zijn o.a. loonheffingen, omzetbelasting, inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet, vennootschapsbelasting,
Na afloop van deze drie maanden is het dan in beginsel zo dat u alle belastingschulden in één keer moet betalen.

Wanneer loopt de drie maanden termijn af?
Het uitstel geldt voor een periode van drie maanden vanaf de dagtekening van het verzoek om uitstel van betaling. Deze datum is vermeld in de (ontvangst)bevestiging van de uitstelaanvraag die u heeft ontvangen van de Belastingdienst.
Schuift de drie maanden mee op voor latere aanslagen waarvoor automatisch uitstel wordt aangetekend? Nee. De ondernemer krijgt uitstel van betaling voor de periode van drie maanden vanaf de dagtekening van het verzoek om uitstel tot betaling. De invordering wordt gedurende die drie maanden opgeschort.

Voorbeeld:
Een ondernemer ontvangt een naheffingsaanslag loonheffingen (LH) over het tijdvak februari. De dagtekening is 21 april 2020 en de uiterste betaaldatum 5 mei 2020. Met dagtekening 1 mei 2020 dient de ondernemer een verzoek om bijzonder uitstel in. De invordering wordt dan opgeschort tot 1 augustus 2020. Met dagtekening 21 mei 2020 volgt de naheffingsaanslag LH maart. De ondernemer hoeft voor deze aanslag niet afzonderlijk uitstel te vragen. De Belastingdienst schort de invordering ook voor deze aanslag automatisch op tot 1 augustus 2020. Beide aanslagen moeten dus 1 augustus betaald zijn.

Wat als ik geen verdere actie onderneem?
In beginsel dient u de openstaande belastingschuld ineens te voldoen na het vervallen van de uitstel. Volgens onze informatie ontvangt u enige tijd na het verlopen van de 3 maanden uitstel een brief van de Belastingdienst met daarin de mededeling dat de uitstel van betaling vervallen is, en met het verzoek de verschuldigde belastingschuld te voldoen. In dezelfde brief zal worden gewezen op de mogelijk tot het aanvragen van verlengd uitstel.

Aan dit verlengd uitstel zijn wel een stuk stringentere voorwaarden verbonden. Welke leest u hier.

 

2. NOW 2.0 aanvragen? Dat kan vanaf 6 juli !
Werkgevers kunnen vanaf maandag 6 juli een aanvraag indienen voor een tegemoetkoming volgens de NOW 2.0 (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid). Een aanvraagformulier vindt u op de site van het UWV. De aanvraagperiode loopt tot en met 31 augustus 2020.

Tegemoetkoming NOW 2.0
De NOW 2.0-regeling zorgt voor een tegemoetkoming in de loonkosten voor werkgevers. De tegemoetkoming kan worden aangevraagd als vanwege de coronacrisis over een periode van vier maanden een omzetverlies is geleden van minstens 20%.

Omzetverlies inschatten
U moet het omzetverlies in beginsel opgeven voor de periode juni tot en met september. Probeer dit bij uw aanvraag zo goed mogelijk te doen om te voorkomen dat u later een teveel uitbetaald bedrag moet terugbetalen.

Wanneer volgt betaling?
Na goedkeuring van uw aanvraag volgt de uitbetaling van een voorschot van 80% van de tegemoetkoming voor de eerste twee maanden. Twee maanden later ontvangt u het volgende voorschot, 80% over de laatste twee maanden. Achteraf volgt de definitieve berekening en krijgt u het restant uitbetaald. Heeft u te veel ontvangen, dan moet u dit terugbetalen.

Maximaal 90%
De tegemoetkoming van de NOW 2.0 bedraagt maximaal 90% van de loonkosten bij een verlies aan omzet van 100%. Bij minder omzetverlies wordt de tegemoetkoming evenredig verminderd. Bij 50% omzetverlies is de tegemoetkoming bijvoorbeeld 45%.

Bruto loon plus 40%
Voor de berekening van de tegemoetkoming in de loonkosten wordt het brutoloon van uw werknemers verhoogd met 40% voor bijkomende kosten, zoals het vakantiegeld. In de eerdere regeling, NOW 1.0, was dit nog 30%.

Wijziging sanctie bij ontslag
Ten opzichte van de NOW 1.0-regeling is ook de sanctie bij ontslag gewijzigd. Deze bedraagt 5% van de totale tegemoetkoming, maar alleen als u voor 20 of meer werknemers ontslag aanvraagt.

Let op!
De sanctie van 5% is niet van toepassing als u een akkoord over de ontslagaanvraag heeft bereikt met de vakbonden of een andere vertegenwoordiging van uw werknemers. Is er geen akkoord, dan blijft de sanctie ook achterwege als over het ontslag een mediationverzoek is ingediend bij de Stichting van de Arbeid.

Meer over NOW 2.0
Wat is de correctie NOW 2.0 bij ontslag?
Wat is het verschil tussen de oude en nieuwe NOW?

 

3. Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb vervangt TOGS-regeling

Mkb-bedrijven die extra getroffen worden door de coronacrisis, kunnen in het steunpakket 2.0 opnieuw een tegemoetkoming krijgen in de vaste lasten. De tegemoetkoming bedraagt maximaal € 50.000 voor een periode van vier maanden, juni tot en met september, voor bedrijven met een omzetdaling van ten minste 30%.

Wie komt in aanmerking?
De Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb, de TVL, is de opvolger van de TOGS-regeling. Via de TOGS kunnen specifieke bedrijven een eenmalige tegemoetkoming krijgen van € 4.000 vanwege de vaste lasten. Bedrijven die voor de TOGS in aanmerking komen, kunnen ook een beroep doen op de nieuwe TVL. Dit betekent dat ook de mogelijkheid om de TVL aan te kunnen vragen, weer afhankelijk is van de SBI-code van een bedrijf.

Negatief effect van overheidsmaatregelen
De TVL is specifiek bedoeld voor bedrijven die geraakt worden door de overheidsmaatregelen tegen het coronavirus. Gedacht moet worden aan horeca, recreatie, sportscholen, evenementen, kermissen, speelautomatenhallen, podia en theaters. De verwachting is dat een aantal van deze sectoren ook in de zomermaanden nog gesloten moet blijven.

Omvang tegemoetkoming
Hoeveel de tegemoetkoming voor een bepaald bedrijf precies bedraagt, is afhankelijk van de omvang van het bedrijf, de hoogte van de vaste kosten, en de mate van omzetderving.

Let op!
Als voorwaarde voor de tegemoetkoming geldt dat de omzet van het bedrijf minstens 30% gedaald moet zijn.

Bedrijfsvoering weer rendabel maken
Het kabinet wil verder met de betreffende sectoren en gemeenten onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de bedrijfsvoering weer rendabel te maken voor bedrijven die weer mogen openen. Gedacht kan dan worden aan verlenging van het seizoen, aanpassingen in de pacht en verlengde openingstijden.

Let op!
Net als de tegemoetkoming via de TOGS is ook de TVL belastingvrij
Lees meer:
Tegemoetkoming Vaste Lasten vanaf 30 juni aanvragen

 

4. Eind augustus besluit over derde steunpakket
Het kabinet beslist eind augustus of er opnieuw steunmaatregelen voor het bedrijfsleven worden getroffen vanwege de coronacrisis. Dit heeft minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid eerder gezegd.

Onzekerheid
Volgens de minister is er nog veel onzekerheid over het verloop van het virus en de stand van de economie. In augustus krijgt hij meer cijfers van het CBS, zodat daarna kan worden besloten of extra steun nodig is.

Werkgelegenheid
Ook blijft het kabinet de werkgelegenheid in de gaten houden. Vanwege het coronavirus is er daarom, samen met sociale partners, extra aandacht voor om- en bijscholing om zodoende mensen aan het werk te kunnen houden.

NOW vooral naar mkb
Koolmees maakte ook bekend dat de meeste steun via de NOW-regeling bij het mkb terecht is gekomen. Van het bedrag aan NOW-steun tot 12 juni van € 9,8 miljard kwam 90% bij het mkb terecht.

Deadline 1 oktober
De deadline van de huidige steunmaatregelen is 1 oktober. Regelingen zoals de NOW, TVL en TOZO lopen dan af, tenzij ze opnieuw verlengd worden

5. Het Coronakompas van accountenz breda

Als ondernemer krijgt u nu veel op uw bordje. Welke steunmaatregelen moet u aanvragen? Is er extra financiering nodig? Hoe richt u uw bedrijf coronaproof in? Zijn de thuiswerkplekken in orde? Moet u voor u zelf als dga nog zaken regelen? Met het Coronakompas loopt u 10 belangrijke thema's voor uw onderneming na.

Online checklist
De praktische online checklist geeft u als ondernemer snel inzicht in de situatie van uw onderneming. Denk aan thema's zoals veilig werken, fiscale aanpassingen, noodzakelijke investeringen, marketing en financieringsmogelijkheden. U ontvangt direct een rapportage, waarin wordt aangegeven op welke onderdelen u de zaken goed geregeld heeft en waar mogelijk nog knelpunten zitten. Door het kompas in te vullen, komt u erachter waar u het beste uw tijd en energie in kunt steken.

Nadat u het coronakompas heeft ingevuld, nemen wij contact met u op om de uitkomsten door te nemen en samen te bekijken welke vervolgstappen u kunt nemen.

Mocht u interesse hebben in het coronakompas, neem dan contact met ons op