• Accountenz, breda mmpb 2
  • kantoor accountenz, breda
  • Accountenz, breda bij de kerk
  • groepsfoto
  • kantoor accountenz, breda (2)

7 mogelijke tijdelijke oplossingen om zo veel mogelijk geld binnenboord te houden in tijden van crisis

7 mogelijke tijdelijke oplossingen om zo veel mogelijk geld binnenboord te houden in tijden van crisis

Vaak is de aanwezigheid van voldoende liquiditeit in een onderneming één van de belangrijkste graadmeters die zorgen dat de onderneming een (tijdelijke) crisis kan doorstaan. Gelukkig zien veel partijen dit in en zijn er meerdere mogelijkheden om tijdens de Corona-crisis zo veel mogelijk geld binnenboord te houden. We hebben hieronder enkele belangrijke oplossing op een rij gezet. Probeer waar mogelijk gebruik te maken van de mogelijkheden, en onderneem dus actie. Vrijwel in alle gevallen moet je zelf iets (laten) doen. Wij helpen je graag verder maar U als ondernemer beslist uiteraard waarmee !   

Let op! De meeste oplossingen hieronder zijn tijdelijk en vaak is er sprake van uitstel en geen afstel. Zorg dat je overzicht houdt van de nog te betalen bedragen als het uitstel betreft !

 

Tijdelijke oplossing 1: Verlaag de voorlopige aanslag 2020

Veel ondernemers betalen gedurende het jaar al belasting over hun verwachte winst/inkomen door middel van een voorlopige aanslag Inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. Deze aanslagen zijn eenvoudig te verminderen of terug te brengen naar Nihil. Dit kan als u verwacht dat uw winst lager wordt als ingeschat, maar kan ook gebruikt worden om (tijdelijk) liquiditeit binnenboord te houden om toekomstige krapte op te kunnen vangen. Neem contact met uw relatiebeheerder op als u wilt dat we u helpen met het verzoek.

 

Tijdelijke oplossing 2: Betaal even geen belasting door het aanvragen van uitstel

De Belastingdienst geeft meteen en zonder aanvullende voorwaarden drie maanden uitstel van betaling van loonbelasting, vennootschapsbelasting en omzetbelasting (btw) als u als ondernemer daarom vraagt. Wij helpen u graag bij het aanvragen van dit uitstel maar hebben hierbij wel uw hulp nodig. Lees op onze website hoe dit in zijn werk gaat:

https://www.accountenzbreda.nl/nieuwsbrief-de-enzovoort/update+aanvragen+uitstel+van+betaling+belasting+i-v-m+corona-crisis

 

Tijdelijke oplossing 3: Vraag om coulance bij pensioenuitvoerders en waterschappen

Ook pensioenuitvoerders en de waterschappen proberen de financiële nood van ondernemers vanwege het coronavirus te verlichten. Pensioenuitvoerders komen ondernemers zoveel mogelijk tegemoet bij moeilijkheden met het betalen van pensioenpremies. Omdat per sector en werkgever de problemen verschillend zijn, zal maatwerk geleverd worden op basis van de volgende mogelijkheden:

  • Pensioenuitvoerders treffen met werkgevers waar nodig een betalingsregeling. De individuele werkgever dient zich in dat geval te melden bij het pensioenfonds, de verzekeraar of de premiepensioeninstelling.
  • Betalingstermijnen van pensioenpremies worden binnen de wettelijke mogelijkheden verruimd.
  • Pensioenuitvoerders voeren een minder strikt invorderingsbeleid, onder meer door het inschakelen van incassobureaus en het opleggen van boetes uit te stellen.

Let op! Ondernemers die in acute problemen komen met het betalen van hun pensioenpremies wordt aangeraden de website van hun pensioenuitvoerder te raadplegen en zo nodig contact op te nemen met hun pensioenfonds, verzekeraar, premiepensioeninstelling of hun financieel adviseur. Lees meer op onze website:

https://www.accountenzbreda.nl/nieuwsbrief-de-enzovoort/corona+coulance+betalen+pensioenpremie+en+waterschappen

 

Tijdelijke oplossing 4: Treedt in overleg met uw huurbaas

Ook verhuurders snappen de situatie en hebben er meestal ook belang bij dat u niet in financiële problemen raakt. Onze ervaring is dat er ook met verhuurders te praten valt over (gedeeltelijke) tijdelijke opschorting van huurbetaling. Ook hierbij geldt, onderneem wel actie want vanzelf gaat er niks. Sleutelwoord is ook hier “open communicatie” !

 

Tijdelijke oplossing 5: Treedt in overleg met uw leveranciers

Een vergelijkbare situatie als bij verhuurders, ook leveranciers hebben er belang bij dat u niet in financiële problemen raakt. Ook hierbij geldt, onderneem wel actie want vanzelf gaat er niks. Sleutelwoord is ook hier “open communicatie” !

 

Tijdelijke oplossing 6 : Uitstel aflossing bankfinanciering

Mkb-ondernemingen kunnen voor de aflossing van hun leningen een half jaar uitstel krijgen. Dat gezamenlijke besluit maakten ABN Amro, Rabobank, ING, Triodos en de Volksbank zojuist bekend. Het uitstel geldt voor mkb-bedrijven met een financiering van maximaal 2,5 miljoen euro die in de kern gezond zijn. Let op dat indien nodig tijdig actie onderneemt

Meer weten:

Rabobank: ondernemers (voor uiterlijk 30 maart om 13.00 uur verzoek indienen !!)

https://www.rabobank.nl/bedrijven/corona/#uitstel

ING: ondernemers (ook hier actief aanvragen uitstel vereist)

https://www.ing.nl/zakelijk/financieren/jouw-financiering/je-financiering-aanpassen/vragen_antwoorden_zakelijk_krediet_corona.html

ABN AMRO: ondernemers (uitstel aflossing gaat vaak automatisch, lees voorwaarden !!)

https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/coronavirus/uitstel-van-rente-en-aflossingen/veelgestelde-vragen.html

 

Tijdelijke oplossing 7: Uitstel Lokale en gemeentelijke belastingen

Veel gemeente hebben zelf maatregelen getroffen om ondernemers te helpen die door de huidige corona-crisis in de problemen (dreigen te) komen. De regelingen en voorwaarden verschillen nogal per gemeente. Ons advies kijk op de website van uw gemeente. Vaak is er een apart kopje Corona.

  • Breda treft bijvoorbeeld de volgende maatregelen (let op de voorwaarden!):
  • Uitstel van betaling tot eind juni voor lokale belastingen
  • Facturen aan gemeente hoeven niet betaald te worden tot eind juni
  • Vouchers voor kosten i.v.m. financieringsaanvraag.

Op de site staat welke actie u dient te ondernemen. Lees hier meer over Breda:

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3178048/Steunpakket-voor-ondernemers-en-verenigingen-in-Breda-gemeentelijke-belastingen-uitgesteld

 

Overige regelingen (in aantocht):

Voor ondernemers die momenteel in heel zwaar zitten en een dermate acute geldnood hebben dat ze niet in hun dagelijks levensonderhoud kunnen voorzien is een soort “bijzondere bijstandsuitkering” beschikbaar. Gedurende 3 maanden kan uw inkomen onder voorwaarden tot bijstandsniveau worden aangevuld. Per gemeente verschilt de (digitale) aanvraag.

Tegemoetkoming loonkosten (NOW)

Deze regeling zal financieel waarschijnlijk het meest van toepassing zijn. Wij berichten u hier eerder over. Zodra er concreet aanvragen gedaan kunnen worden melden wij dit. Lees hier meer over deze regeling:

https://www.accountenzbreda.nl/nieuwsbrief-de-enzovoort/kan+ik+al+tegemoetkoming+in+de+loonkosten+now+aanvragen

 

Tot slot

Heeft u na het lezen van deze nieuwsbrief nog vragen, neem dan vooral contact met ons op. Wij zullen u maximaal steunen in deze bizarre situatie. Samen gaan we het redden !

Wij hopen u hiermee voorlopig voldoende te hebben geïnformeerd en komen bij u terug als er belangrijke wijzigingen komen in de actuele situatie.