• 02G69049_KL
  • 03A12205_KL
  • 02F21431_KL
  • 02J84111_KL
  • 02F67820_KL
  • 02G68237_KL
  • 02G69049_KL
  • 03A12205_KL
  • 02F21431_KL
  • 02J84111_KL
  • 02F67820_KL
  • 02G68237_KL

Actueel

Belangrijke ontwikkelingen volgt u hier;

Nieuw kabinet verhoogt vrijwilligersvergoeding

Nieuw kabinet verhoogt vrijwilligersvergoeding

Het nieuwe kabinet wil de maximaal onbelaste vrijwilligersvergoeding verhogen van € 1.500 naar € 1.700. Dat staat in het regeerakkoord. Het is de bedoeling dat deze verhoging ingaat per 1 januari 2019.

Nieuw kabinet draait schijfverlenging VPB terug

Nieuw kabinet draait schijfverlenging VPB terug

Het nieuwe kabinet zet in het regeerakkoord alvast een streep door de al definitieve schijfverlenging van de komende jaren in de vennootschapsbelasting. Daarvoor in de plaats komt een tariefsverlaging. Pikant detail is dat deze stapsgewijze verlaging pas in 2019 start, terwijl de schijfverlenging zou ingaan per 2018.

Vof of maatschap fiscaal interessant tussen medici en hun partner?

Vof of maatschap fiscaal interessant tussen medici en hun partner?

Als echtgenoten of partners met elkaar een maatschap of vof aangaan, zijn beiden fiscaal ondernemer. Bij medici heeft één van beiden meestal geen recht op ondernemersfaciliteiten omdat een van de twee veelal niet-medische activiteiten verricht.

Wet DBA gaat op de schop!

Wet DBA gaat op de schop!

Het nieuwe kabinet wil af van de Wet DBA. Deze in 2016 ingevoerde wet ter vervanging van de VAR (Verklaring arbeidsrelatie) zorgt voor teveel onzekerheid en onrust onder zzp'ers en hun opdrachtgevers. In plaats daarvan komt er een nieuwe wet die opdrachtgevers en echte zzp'ers de zekerheid geeft dat geen sprake is van een dienstbetrekking. In de tussentijd blijft de handhaving van de Wet DBA opgeschort.

Transitievergoeding bij ontslag per 2018 omhoog

Transitievergoeding bij ontslag per 2018 omhoog

Het maximale bedrag dat u verschuldigd bent wanneer u een werknemer na twee jaar ontslaat, gaat per 1 januari 2018 omhoog van € 77.000 naar € 79.000. Ook heeft het nieuwe kabinet aangekondigd deze transitievergoeding op verschillende punten te willen veranderen.

Accountenz, breda : Special Regeerakkoord

Accountenz, breda : Special Regeerakkoord

Op dinsdag 10 oktober 2017 presenteerden de partijen VVD, CDA, D66 en CU hun regeerakkoord 'Vertrouwen in de toekomst'. Het nieuwe kabinet wil de koopkracht voor de middenklasse verbeteren, werken meer lonend maken en de arbeidszekerheid vergroten. Dat leidt tot een groot aantal voorstellen voor wijzigingen in het belastingstelsel. Zoals u van ons gewend bent informeren wij u graag over de voor u relevante wijzigingen of ontwikkelingen.

Top 5 belangrijkste wijzigingen regeerakkoord

Top 5 belangrijkste wijzigingen regeerakkoord

De partijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie hebben gisteren hun plannen gepresenteerd voor de komende kabinetsperiode.

Met het regeerakkoord, dat de naam ‘Vertrouwen in de toekomst’ heeft gekregen, willen de partijen een lastenverlichting doorvoeren voor de werkende middenklasse en voor de bedrijven die Nederland de afgelopen jaren door de crisis hebben geholpen.

Heeft u de administratie van uw horecazaak op orde?

Heeft u de administratie van uw horecazaak op orde?

Als horecaondernemer bent u verplicht een administratie te voeren. Aan de hand hiervan moet de fiscus duidelijkheid krijgen over uw financiële verplichtingen. Bij een aantal van u schiet dat er nog wel eens bij in, bijvoorbeeld vanwege drukke werkzaamheden. Bij tekortkomingen in uw administratie kan de inspecteur u echter een informatiebeschikking opleggen.

Oprenting oudedagsverplichting dga. Hoe werkt dat?

Oprenting oudedagsverplichting dga. Hoe werkt dat?

Heeft u ervoor gekozen om uw pensioen in eigen beheer om te zetten in een oudedagsverplichting, dan moet deze verplichting jaarlijks met een marktrente worden opgerent. Hoe die oprenting nu precies werkt, heeft de Belastingdienst onlangs verduidelijkt.

Ook vooringevulde aangifte blijft eigen verantwoordelijkheid

Ook vooringevulde aangifte blijft eigen verantwoordelijkheid

De fiscus maakt het ons makkelijk aangifte te doen door het digitale aangiftebiljet al gedeeltelijk in te vullen met bij hen bekende gegevens. U bent en blijft echter zelf verantwoordelijk voor de juistheid ervan.

Vier fiscale wensen van het nieuwe kabinet?!

Vier fiscale wensen van het nieuwe kabinet?!

Nog voor het einde van oktober wordt er zéér waarschijnlijk een nieuwe kabinet aangesteld. De onderhandelingen tussen de beoogde regeringspartijen (VVD, CDA, D66 en ChristenUnie) zijn nagenoeg afgerond. Enkele wensen van het nieuwe kabinet liggen al op straat. Daarom hebben we alvast een overzicht voor u gemaakt, uiteraard met een klein voorbehoud, aangezien het aankomend regeerakkoord nog niet openbaar is.

In 2018 ook kinderopvangtoeslag voor peuterspeelzaal

In 2018 ook kinderopvangtoeslag voor peuterspeelzaal

Vanaf 1 januari 2018 worden alle peuterspeelzalen kinderdagverblijven. Dat betekent dat u als werkende ouder mogelijk ook kinderopvangtoeslag kunt aanvragen als uw kind naar de peuterspeelzaal gaat.

Ondernemer duurder uit dan werknemer bij opbouw lijfrente

Ondernemer duurder uit dan werknemer bij opbouw lijfrente

Zelfstandige ondernemers zorgen vaak voor een oudedagsvoorziening in de vorm van een lijfrente. De te betalen premie vermindert niet de verschuldigde premie voor de Zorgverzekeringswet (Zvw). Ze zijn daardoor slechter af dan werknemers.

Verzekerings- en schaderapporten vallen onder bewaarplicht

Verzekerings- en schaderapporten vallen onder bewaarplicht

Met name als er met veel cash gehandeld wordt, is de fiscus alert op fraude. Onlangs werd bij een autohandelaar annex reparateur geconstateerd dat verzekerings- en schaderapporten niet waren bewaard. Omdat hiernaar op facturen wel verwezen werd, schoot de administratie tekort. De opgelegde informatiebeschikking bleef dan ook in stand, met alle nadelige gevolgen van dien.

Themabijeenkomst: Belastingzaken voor verenigingen en stichtingen

Themabijeenkomst: Belastingzaken voor verenigingen en stichtingen

De Vrijwilligersacademie Breda organiseert maandag 11 december de themabijeenkomst: Belastingzaken voor verenigingen en stichtingen. Het doel van de bijeenkomst is om bestuurders van (sport-)verenigingen en stichtingen kennis te laten maken met de basis van belastingen en te informeren welke gevolgen dit heeft voor hun organisatie. De themabijeenkomst is gratis toegankelijk en wordt verzorgd door Marcel de Bree van accountenz, breda.

Deadline voor terugvragen buitenlandse btw nadert!

Deadline voor terugvragen buitenlandse btw nadert!

Heeft u als Nederlandse btw-ondernemer in 2016 in een ander EU-land btw betaald, dan kunt u deze btw in de regel terugvragen. U moet dan wel op tijd uw teruggaafverzoek hebben ingediend bij de Belastingdienst. De deadline hiervoor nadert snel. U heeft nog slechts enkele dagen de tijd voor uw teruggaafverzoek.

Samenwerken: wel of niet recht op fiscale voordelen?

Samenwerken: wel of niet recht op fiscale voordelen?

Als echtgenoten samen in een vof of maatschap een bedrijf uitoefenen, kunnen ze in beginsel ook allebei recht hebben op ondernemersfaciliteiten, zoals de zelfstandigenaftrek. Een dergelijke samenwerking moet dan wel 'gebruikelijk' zijn.

Medische hulpmiddelen; 6% of 21% btw?

Medische hulpmiddelen; 6% of 21% btw?

Omdat de overheid onze gezondheid niet als luxe ziet, vallen geneesmiddelen en hulpmiddelen onder het lage 6%-tarief. Wettelijk is bepaald wat hier precies onder valt.

Cultuurgift nog een jaar extra aantrekkelijk

Cultuurgift nog een jaar extra aantrekkelijk

Bedrijven en particulieren kunnen tot 2019 profiteren van een extra belastingvoordeel wanneer zij schenken aan culturele instellingen. De zogeheten multiplier voor de giftenaftrek zou met ingang van 2018 worden afgeschaft, maar het kabinet stelt in de Prinsjesdagplannen voor deze maatregel met één jaar te verlengen.

Een goede vraag voor accountenz, breda!

Een goede vraag voor accountenz, breda!

Elke ondernemer is anders, net als elke onderneming anders is. Iedere onderneming heeft haar eigen specifieke kenmerken en bijbehorende uitdagingen en adviesvragen. Maar door onze jarenlange ervaring weten we ook dat we van al die verschillende ondernemers over sommige onderwerpen toch vaak dezelfde vragen krijgen.

Eerdere nieuwsberichten

Contactgegevens

accountenz, breda
Dorstseweg 14a
4854 NB Bavel

T 0161 43 15 99
F 0161 43 36 01
E info@accountenzbreda.nl